• 
8min. leestijd

Heeft jouw bedrijf haar SEO geoptimaliseerd voor Voice Search?

Vrijblijvend advies?

We gaan graag samen met jou vrijblijvend in gesprek. Een gesprek waarin we jouw bedrijf en jouw toekomstplannen gaan bespreken.

De populariteit van spraakassistenten zoals Google Assistant & Alexa en slimme speakers heeft in de afgelopen jaren de manier waarop consumenten online informatie zoeken aanzienlijk veranderd. Voice search wordt steeds populairder, en men schat dat er tegen het einde van 2023 alleen al in de Verenigde Staten 55 miljoen gebruikers van slimme speakers en spraakassistenten zullen zijn. Hierdoor is het cruciaal voor bedrijven om hun SEO-plannen aan te passen en Voice Search te integreren.

Mogelijkheden met Voice Search voor SEO

Er bestaan tal van kansen voor organisaties die hun SEO-ranking willen verhogen door meer in te spelen op Voice Search. Het heeft in de eerste plaats de mogelijkheid om een groter publiek te bereiken. Wanneer typen niet praktisch is, zoals tijdens het autorijden of koken, wordt Voice Search vaak gebruikt. Bedrijven die hun SEO voor Voice Search hebben geoptimaliseerd hebben daardoor meer kans om ontdekt te worden door gebruikers die actief bezig of onderweg zijn.

Voice search geeft gebruikers ook de mogelijkheid zich te richten op long-tail zoekwoorden. Gebruikers zijn meer geneigd om conversatie-taal en langere zinnen te gebruiken tijdens hun zoekopdrachten. Dit betekent dat bedrijven zich kunnen richten op langere, preciezere zoekwoorden met minder concurrentie en mogelijk hogere conversiepercentages.

Hoe integreer je Voice Search in de SEO van jouw bedrijf?

Er moet rekening worden gehouden met een paar cruciale factoren bij het veranderen van de SEO-aanpak van jouw bedrijf om Voice Search op te nemen. Prioriteit 1 moet worden gegeven aan conversatie-taal optimalisatie. Gebruikers zijn meer geneigd om natuurlijke taal en langere woorden te gebruiken bij het uitvoeren van zoekopdrachten. Long-tail zoekwoorden en conversatie-taal moeten daarom een prioriteit zijn voor bedrijven die hun content optimaliseren voor Voice Search.

Ook het gebruik van featured snippets is een cruciale factor. De korte samenvattingen van gegevens die bovenaan de zoekresultaten worden weergegeven, staan bekend als featured snippets. Bedrijven die zich optimaliseren voor featured snippets hebben meer kans om te worden opgenomen in de resultaten van Voice Search, omdat de assistent de snippets vaak voorleest wanneer consumenten gesproken zoekopdrachten uitvoeren.

Ook is het een must om te controleren of de website van jouw bedrijf geschikt is voor mobiele apparaten. Bedrijven die hun websites optimaliseren voor mobiele apparaten hebben meer kans om gevonden te worden in de resultaten van Voice Search, omdat dit vaak (lees: altijd) gebruikt wordt op mobiele apparaten.

Conclusie

Kortom, Voice Search wordt steeds belangrijker voor bedrijven die hun SEO-ranking willen verbeteren. Bedrijven kunnen hun kansen om te verschijnen in de resultaten van Voice Search vergroten door gebruik te maken van featured snippets, te optimaliseren voor conversatie-taal en zich te richten op long-tail zoekwoorden. Aangezien Voice Search vaak wordt gebruikt op mobiele apparaten, is het bovendien cruciaal dat de website mobielvriendelijk is. Bedrijven die hun SEO tactiek aanpassen om Voice Search op te nemen zullen waarschijnlijk meer verkeer en betere resultaten krijgen naarmate Voice Search aan populariteit blijft winnen.

Klaar om jouw bedrijf te laten groeien?

Wij houden wel van een uitdaging, aarzel niet en plan een vrijblijvend adviesgesprek in om te kijken wat we voor jullie kunnen betekenen!