• 
10 min. leestijd

Een goed converterende landingspagina maken, hoe doe je dat?

Vrijblijvend advies?

We gaan graag samen met jou vrijblijvend in gesprek. Een gesprek waarin we jouw bedrijf en jouw toekomstplannen gaan bespreken.

In deze blog leggen we jou alles uit over een goed converterende landingspagina. Waarom heb je dit nodig? Hoe krijg ik zoveel mogelijk bezoekers? En natuurlijk het allerbelangrijkste: hoe laat ik mijn landingspagina zo goed mogelijk presteren? Wil je ook niet langer klanten mislopen omdat je landingspagina niet goed genoeg presteert? Lees dan heel gauw verder!

Wat is een landingspagina?

Voordat we echt gaan beginnen willen we je graag uitleggen wat een landingspagina is en waar deze voor wordt gebruikt. Een landingspagina is een webpagina waar bezoekers, vaak na een campagne, op uitkomen. Het doel van de landingspagina is om de bezoekers de voorgestelde actie te laten uitvoeren. Het is daarom erg belangrijk dat jouw landingspagina naadloos aansluit op je advertentie. Maar hoe krijg jij de bezoekers nou zover dat deze daadwerkelijk de conversie gaan uitvoeren? Dat leggen we je uit in het restant van deze blog.

Hoe begin ik aan mijn landingspagina?

Een hele goede en vooral belangrijke vraag. Misschien herken je het wel, je hebt ideeën en inspiratie genoeg maar je weet niet waar je moet beginnen. Wat is nou een goed startpunt voor jouw landingspagina? Geen zorgen! In deze blog nemen wij jou stapsgewijs bij de hand en laten we je zien hoe je in een aantal simpele stappen een goed converterende landingspagina kunt bouwen. Aan de hand van een aantal tips uit de praktijk laten wij je zien hoe je een goed converterende landingspagina bouwt!

#1. Zorg voor een goede voorbereiding

Ja, het is een open deur, maar een goede voorbereiding is het halve werk! Als je de bouw van je landingspagina goed voorbereidt en nadenkt over de volgende dingen dan heb je al een grote slag geslagen.

Wat is het doel van de pagina;
Wat doet de concurrentie? Beter goed gejat dan slecht bedacht;
Wie is jouw doelgroep en hoe kun je deze het best bereiken;
Definieer je conversies.
Als je dit voor jezelf helder hebt, dan heb je een goede basis. Van hieruit kun je je landingspagina gaan bouwen.

  • Wat is het doel van de pagina;
  • Wat doet de concurrentie? Beter goed gejat dan slecht bedacht;
  • Wie is jouw doelgroep en hoe kun je deze het best bereiken;
  • Definieer je conversies.

Als je dit voor jezelf helder hebt, dan heb je een goede basis. Van hieruit kun je je landingspagina gaan bouwen.

#2. Maak het conversie formulier zo kort mogelijk

Door het conversie formulier zo kort mogelijk te maken maak je de kans dat mensen afhaken zo klein mogelijk. Bij elk invulveld dat een bezoeker moet invullen wordt de kans namelijk groter dat hij of zij afhaakt. Zorg daarom dat alleen de strikt noodzakelijke invulvelden worden weergegeven en maak de kans op afhakers zo klein mogelijk!

#3. Geef duidelijk aan wat de bezoeker krijgt!

Wat krijgt de bezoeker voor het achterlaten van zijn gegevens? Het is van groot belang dat je dit helder beschrijft. Dit is per slot van rekening de reden dat een bezoeker zijn of haar contactgegevens achterlaat. Laat de waarde van jouw aanbod terugkomen op je landingspagina. Wat onze experts uit de praktijk als zeer doeltreffend hebben ervaren is het gebruik van bullet points. Laat de waarde van jouw aanbod duidelijk naar voren komen in een overzichtelijke opsomming. Het voordeel hiervan is dat klanten in een oogopslag zien wat de waarde van jouw aanbod is!

#4. Het gebruik van de call-to-action button

Misschien wel de allerbelangrijkste knop van de hele landingspagina, de call-to-action (CTA) knop! Dit is de knop die jouw bezoekers naar de volgende stap in de Customer Journey brengt. Wanneer ze namelijk op de CTA knop drukken heb jij je bezoekers waar je ze hebben wilt, de conversie is voltooid! Een goede CTA knop moet wel voldoen aan een aantal vereisten:

  • Aandacht van de bezoeker trekken;
  • Bezoeker aanmoedigen tot actie;
  • Opvallende kleur;
  • Korte pakkende tekst.
  • Tot slot is het van groot belang dat er niet teveel CTA knoppen op de landingspagina staan. Dit leidt namelijk af en verspreidt de focus van de bezoeker. Je wilt per slot van rekening dat je bezoeker maar gefocust is op een ding, en dat is de conversie voltooien!

#5. Denk aan de bedankpagina na de conversie

Inmiddels ben jij erachter hoe je een goed converterende landingspagina schrijft. We nemen je nu even mee naar de volgende stap. Stel je eens voor; een klant is op jouw landingspagina terecht gekomen, heeft precies gevonden wat hij of zij zocht en is overgegaan op de conversie. Het conversie formulier is ingevuld. Wat nu? De bezoeker heeft precies gedaan wat jij van hem of haar verwachtte, je wilt deze bezoeker dus graag bedanken! Zorg daarom voor een mooie bedankpagina waarin je je waardering uitspreekt naar de bezoeker.

Ook voor jou heeft de bedankpagina nog een aantal mooie functionaliteiten. Deze pagina geeft jou namelijk de kans om andere content, producten of diensten onder de aandacht te brengen. Een win-win situatie dus!

#6. Testen, testen, testen!

Het kan zijn dat je ondanks het uitvoeren van alle bovenstaande stappen nog altijd niet de gewenste resultaten uit je landingspagina haalt. Dit kan verschillende oorzaken hebben. De oplossing zit vrijwel altijd in de data! Analyseer goed waar het mis gaat en stuur bij waar nodig! Door middel van A/B testen kun je zien welke versie en welke knoppen op jouw pagina het beste werken. Zorg er dus voor dat je continu blijft optimaliseren en blijft doorzoeken naar verbeteringen!

Loop je nog tegen problemen aan, zitten er fouten in je landingspagina en weet je niet precies hoe je dit het beste kunt oplossen? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op. Wij kijken graag met je mee en helpen jou om je bedrijf zo succesvol mogelijk te maken!

Klaar om jouw bedrijf te laten groeien?

Wij houden wel van een uitdaging, aarzel niet en plan een vrijblijvend adviesgesprek in om te kijken wat we voor jullie kunnen betekenen!