• 
12 min. leestijd

De nieuwe IOS update, hoe nu verder op Facebook en Instagram?

Vrijblijvend advies?

We gaan graag samen met jiu vrijblijvend in gesprek. Een gesprek waarin we jouw bedrijf en jouw toekomstplannen gaan bespreken.

Vrijblijvend adviesgesprek

Je telefoon heeft weer eens een nieuwe update gehad. Leuk is anders maar als je gebruik wilt blijven maken van de laatste functies en ondersteuningen zul je er toch echt aan moeten geloven. Vaak zijn de wijzigingen zo klein dat je amper in de gaten hebt dat je telefoon geüpdatet is. De IOS 14 update heeft echter een aantal vervelende invloeden voor ons als marketeers. In deze blog lees je alles over de IOS update in combinatie met het adverteren op Facebook & Instagram.

Wat verandert er voor jou als marketeer?

De IOS 14 update is geïntroduceerd omdat Apple een garantie wil afgeven aan al haar gebruikers. De techgigant wil hiermee namelijk duidelijk laten zien dat al haar applicaties veilig en betrouwbaar zijn op het gebied van privacy. De update zorgt er namelijk voor dat het delen en verzamelen van gegevens van de gebruikers wordt verboden. De gebruiker van een Apple apparaat moet nu specifiek toestemming geven om zijn of haar bezoekgedrag op de telefoon te laten monitoren.

Wij als marketeers maken natuurlijk vaak gebruik van het zoekgedrag van webgebruikers. Op deze manier kunnen we onze doelgroep beter in kaart brengen en natuurlijk wordt het zoekgedrag ook veel gebruikt om bezoekers te retargeten. Deze Apple update maakt het werk voor ons marketeers er niet gemakkelijker op. Gelukkig zijn er oplossingen en handigheidjes om dit te omzeilen! Lees gauw verder.

Hoe en wanneer geef je toestemming?

Allereerst is het belangrijk dat jij je Apple device toestemming geeft om je gegevens te verzamelen en te delen. Wanneer je de update naar IOS 14 hebt doorgevoerd krijg je een pop-up op je scherm te zien. Deze pop-up vraagt of Apple jouw gegevens mag volgen op Apps of externe websites. Misschien herken je het zelf wel, wanneer je een opdringerige pop-up in je scherm krijgt ben je snel geneigd om deze snel weg te klikken zonder te kijken wat er eigenlijk gevraagd werd. De kans dat veel Apple gebruikers het volgen weigeren is daarom aanzienlijk. Zoals we zeiden is er gelukkig een oplossing! We vertellen je hier graag alles over!

Hoe kan ik blijven adverteren op Facebook & Instagram?

Daar zijn we dan, het belangrijkste onderdeel van deze blog. Hoe kun je nou gewoon blijven adverteren op Facebook & Instagram ondanks de IOS 14 update? Begin met het instellen van een Conversion API. Deze API werkt vanuit jouw eigen server en niet vanuit de browser. Dit betekent concreet dat jij ondanks de update nog steeds conversies kunt versturen naar onder andere Facebook & Instagram. Hierdoor ben je niet meer zo afhankelijk van cookies.

Momenteel worden aankopen van mensen die via jouw advertenties op je website komen geregistreerd door de Facebook-pixel. De enige manier hoe dit niet kan worden verwerkt is wanneer mensen cookies geblokkeerd hebben of gebruik maken van een adblocker. De campagnes zijn nu dus lastiger te optimaliseren en de exacte resultaten zijn minder gemakkelijk in te zien en te analyseren.

Het instellen van de Conversion API kan de oplossing zijn voor al je problemen. Op deze manier ontvangen Facebook & Instagram voldoende data om jouw campagnes te kunnen meten en optimaliseren.

Belangrijk!

Vergeet niet om in je cookiemeldingen en in je privacy policy te vermelden dat je alleen data gebruikt waar toestemming voor is gegeven. Deze data wordt vervolgens naar Facebook of naar andere Social Media kanalen gestuurd.

Om ervoor te zorgen dat je niet tegen problemen aanloopt zul je wel even je domein bij Facebook moeten verifiëren.

Loop je nog tegen problemen aan door de nieuwe IOS update? Of heb je behoefte aan een betrouwbare online marketing partner? Neem dan eens contact met ons op! We gaan graag het gesprek aan en kijken waar we jouw bedrijf kunnen helpen groeien!

Klaar om jouw bedrijf exponentieel te laten groeien?

Wij houden wel van een uitdaging, aarzel niet en plan een vrijblijvend adviesgesprek in om te kijken wat we voor jullie kunnen betekenen!